Éjfél körül nem egészen egy órára kikerült a webre a publikusan látható http://bud.hu címre a Budapest Airport megújult honlapja.
Az alatt a nem egészen egy óra alatt, amíg az oldal látható volt - kicsit álmosan - de webes-szakmai szemmel és mint olyan ember, aki sok repülőtér honlapját használja folyamatosan hobbija és munkája során, átnéztem az új oldalt és megosztanám az első benyomásokat a nagyérdeművel.
Az oldal első látásra modernebb, vonzóbb külsőt kapott és megjelentek új tartalmak is az oldalon, mint például egy részletes környezetvédelmi rovat. A bud.hu végre "megtanult" németül is, az angol és magyar nyelvek mellett így már három nyelven szól a repülőtér utasaihoz.
Az oldal navigációján sajnos nem sokat sikerült javítani, zavaróak a vízszintesen a főmenü fölé ugró almenük. Ha nem vagyunk elég figyelmesek és ügyesek, könnyen egy olyan aloldalon találhatjuk magunkat ahova nem szerettünk volna belépni.
Zavaró vagy legalábbis szokatlan továbbá, hogy a keresési funkcióknál a beviteli mezők és az "Ok" gombok beleolvadnak a háttérbe, ez usability, azaz felhasználóbarátság/kezelhetőség szempontból nem túl előnyös.
A fejléc rész - ami ugyan nagyon esztétikus a SkyCourt fotóval - túl sok helyet foglal el az oldalon, ez egy átlagos és ma divatos széles-képernyős notebook vagy tablet kijelzőjén már a görgetés nélkül látható oldal 1/3-át (kisebb kijelzőknél pl. netbookoknál akár az oldal felét) elfoglalja, így sokat kell görgetni a felhasználónak ahhoz, hogy a számára érdekes tartalmakat elolvashassa. Mobilkészülékekre optimalizált verziót - legalábbis egyelőre - nem találtunk.
Az oldal eddigi legnagyobb hiányosságában sajnos nem történt előrelépés: a járatinformációs oldalakon nem történt változás. Ezek az oldalak információ-tartalmukat, kereshetőségüket, kezelhetőségüket tekintve messze elmaradnak a kor követelményeitől és a régiós konkurens repülőterek hasonló szolgáltatásaitól. Jó lett volna, ha ebben előre tud lépni a Budapest Airport, mert ha internetes szlengnél akarunk maradni, ez lenne az oldal "killer applikációja", azaz az utazóközönség, a látogatók és a repülésbarátok számára is a legfontosabb funkció.
Úgy tűnik arról, hogy a járatinformáció az egyik legfontosabb, ha nem a legfontosabb része egy reptéri honlapnak a Budapest Airport szakemberei másként vélekednek, mert sajnálatos módon a főoldalon is meglehetősen kis méretű dobozt szántak ennek a funkciónak, így az gyakorlatilag ugyanúgy nem kezelhető, mint a régi oldalon.
Az új címlap (ez látszik 1366x768-as felbontásban):
Írásunk a kép után folytatódik!
A főoldalon rengeteg helyet foglalnak a Parkolás+közlekedés és a Szolgáltatások dobozok, amelyek valóban fontos részei a weblapnak és nem baj, hogy szem előtt vannak (bár a főmenüben is szerepelnek), azonban ezek a teljesen statikus tartalmak (csak további linkeket tartalmaznak aloldalakra), megítélésünk szerint indokolatlanul nagy helyet foglalnak el a főoldal legértékesebb részén.
A fentiekben említett helypazarlónak tűnő megoldás miatt a Hírek doboz, ami a főoldal egyetlen dinamikusnak tűnő információs része, ahol fontos aktuális üzeneteket, híreket közölhet az üzemeltető, már csak görgetéssel látható. Azaz ha valami fontos vagy rendkívüli történik a repülőtéren arról a híreket nem lehet figyelemfelkeltően a látogatók "orra elé tolni".
Összességében az oldal szebb lett, jobb lett - ehhez gratulálunk a Budapest Airportnak, de reméljük a cég megfogadja a posztban szereplő konstruktív és építő jellegű észrevételeinket (merthogy annak szántuk) és hamarosan javítják, továbbfejlesztik majd az oldalt: különös tekintettel a főoldalra, a weboldalon belüli navigációra és a járatinformációra. Bízom benne, hogy hamarosan elindul majd az oldal mobil készülékekre optimalizált verziója is, mert ez 2011-ben már alapkövetelmény.
Az új oldalt bárki tanulmányozhatja a http://new.bud.hu webcímen, a megszokott bud.hu címre azonban visszakerült egyelőre régi weboldal.