Megteheti-e egy jelentős, nemzeti légitársaság, hogy napokra törli az összes járatát munkaügyi viták miatt? A válasz határozott NEM, legalábbis Ausztráliában most ez a döntés született.
A pilótákat, a csomagkezelőket és a repülőgép-szerelőket képviselő szakszervezetek az alkalmazottak fizetését érintő és mintegy ezer elbocsátással járó átszervezési tervek, illetve két ázsiai térségre összpontosító érdekeltség létesítése miatt már hetek óta sztrájkokkal kényszerítették a járatok számának csökkentésére és a menetrend átütemezésére a légitársaságot.
Még szombat délelőtt érkezett a hír, a Qantas ausztrál légitársaság igazgatóságának döntéséről, miszerint szombaton, közép-európai idő szerint reggel 8 órától leállította minden belföldi és nemzetközi járatát.
„A társaság flottájának mind a 108 gépe a földön marad, amíg a pilótákat, repülőgép-szerelőket és a Qantas egyéb földi kiszolgáló személyzetét képviselő szakszervezetek nem jutnak megállapodásra a cég vezetésével az alkalmazottak fizetését és munkakörülményeit érintő vitás kérdésekben” – jelentette be sydneyi sajtóértekezletén Alan Joyce, a Qantas vezérigazgatója a példátlan döntést.
A dolgozóknak nem kell megjelenniük a munkahelyükön, és hétfőtől fizetést sem kapnak – tette hozzá Joyce. A rendkívüli leállásra vonatkozó döntést, amely a vezérigazgató becslése szerint napi 21,4 millió ausztrál dollár (20 millió amerikai dollár) veszteséget jelent, szombaton hajnalban hozta meg a Qantas igazgató tanácsa, "a szakszervezetek akcióira válaszul".
A Qantas és a munkavállalókat képviselő szakszervezetek közt kialakult patt helyzetnek természetesen a légitársaság járataira repülőjeggyel rendelkező utasok itták meg a levét. A teljes leállás következtében hatalmas tumultusok alakultak ki az érintett repülőtereken, illetve az alternatívát kínáló más légitársaságok járatain. A társaság közleménye szerint eddig mintegy 600 járatot töröltek, ami közel 70 ezer utast és világszerte 22 repülőteret érint.
A végletekig elfajult huzavonának az ausztrál munkaügyi bíróság, a Fair Work Australia határozott döntése vetett véget. Az F.W.A. vasárnapi, éjszakába nyúló tanácskozása után utasította a munkáltatót és a szakszervezeteket, hogy azonnal hagyjanak fel a cég szolgáltatásainak leállításával, és 21 napon belül állapodjanak meg vitás ügyeikben, különben a bíróság mindenkire nézve kötelező érvényű döntéseket hoz ezekben az ügyekben.
Komolyabb késések, járattörlések az utóbbi években többször bekövetkeztek valahol a világon munkaügyi viták következtében. Jelenleg a Qantas mellett az Air France-nál is sztrájkol az alkalmazottak egy része.
Ilyen esetekben a légitársaságok és alkalmazottaik mintha elfelejtenék az unásig hirdetett küldetésüket, vízióikat, marketing üzeneteiket, ezzel olyan üzleti utazók és turisták ezreinek okoznak rendkívül kellemetlen órákat-napokat, akiknek vajmi kevés közük van az adott vitához.
Nehéz igazságot tenni, hogy az ilyen helyzetekben melyik félnek lehet igazat adni. Azt azonban egy olyan hatalmas légitársaság igazgatóságának, mint a Qantas nem szabadott volna hagyni, hogy a tárgyaló felek odáig "növeljék a téteket", hogy egy ilyen patt-helyzetig eljussanak amit aztán egy bíróság erőből kénytelen helyre tenni. Mi utasok csak a józan észben bízhatunk és abban, hogy ezúttal mindenki teszi a dolgát, a felek végül egyezségre jutnak és 2-3 héten belül nem áll elő hasonló helyzet. Mert a repülőgépeknek a levegőben van a helyük!