A Boeing és az Airbus is gőzerővel dolgozik legsikeresebb „egy folyosós” utasszállító repülőgépeik megújításán. A repülőgépgyárak marketingesei nyilván rengeteget agyalhattak az új neveken, amelyek jól hangzanak ugyan, de nem túl sokatmondóak.
Az európai gyártó Airbus A320neo-nak, az amerikaiak pedig nemes egyszerűséggel Boeing 737MAX-nak nevezték el az új „termékvonalat”. A hangzatos nevek mögött ne keressünk hatalmas változásokat, a gépek nem lesznek delta szárnyúak és nem fognak a hangsebesség többszörösével repülni, sőt a látványterveket, grafikákat nézve a laikusok, de még a hozzáértők sem fedezhetnek fel sok különbséget a jelenleg ismert típusok és az újak között.
Természetesen azért többről van szó annál, mint amikor egy autógyár piacra dobja kétévente ugyanazt az autót némi ráncfelvarrással, tükörbe helyezett indexlámpával és enyhén agresszívabb első és hátsó lámpákkal.
A 737MAX és az A320neo külsőre nem sokat változik.
A kulcsszó az üzemanyagtakarékosság
Mi magánemberek is érezzük a pénztárcánkon a csillagászati üzemanyagárakat, ez a repülőgép üzemeltetők esetében sincs másképp, így érthető, hogy a legnagyobb nyomás a repülőgépgyártókon a kuncsaftjaik, vagyis a légitársaságok részéről az üzemanyag-takarékosság kérdésében van.
További fontos szempont a környezetvédelem, azaz a károsanyag-kibocsátás mérséklése, ami nem csak a légitársaságok környezettudatosságával, hanem az elmúlt hetekben meglebegtetett, a légitársaságokra terhelendő új EU-s környezetvédelmi adókkal is magyarázható.
A legnagyobb fejlesztések természetesen a hajtóműveket érintik majd, de a gyártók a gépek törzsénél is egyre több kompozit anyagot használnak fel, és a légitársaságokkal karöltve egyéb egyszerűnek tűnő trükkökkel próbálják csökkenti a gépek tömegét.
Az A320neo esetében talán a legszembetűnőbb változás, hogy az eddig alkalmazott nyíl formájú áramlásjavító szárnyvégződéseket úgynevezett „sharklet”-ekre cseréli az Airbus.
Az Airbus 2015-re, a Boeing csak 2017-re ígéri az új típus első példányainak átadását, azonban az amerikai gyártó 4%-kal kisebb fogyasztást ígér az európaiak típusánál.
Mindeközben a kínaiak is fejlesztik a saját repülőgépüket, a Comac C919-est, amely komoly kihívója lehet mindkét nyugati gyártó új gépének: